Jeg har tidligere anført, at de fleste køreskoler underviser ulovligt, når de benytter IT udelukkende i undervisningen og de har med argumenter vedr. formuleringen i lovgivningen, skabt forvirring hos elever og forældre.

 

NU HAR RIGSPOLITIET ENDELIG TAGET SIG SAMMEN OG FORMULERET SIG SÅ DET ENDEGYLDIGT ER SLUT MED DENNE TYPE UNDERVISNING. DER SKAL UNDERVISES I TEORILOKALE JF. NEDENSTÅENDE:

 

Med hensyn til fortolkningen af anvendelse af IT i teoriundervisningen henviser Rigspolitiet til ordlyden i f.eks. lærervejledningen til kategori A., idet det er samme fortolkning, der er gældende for kategori B.

 

Herunder bringes uddrag af lærervejledningen til kategori A.

 

”Holdningsbearbejdning

 

Et væsentligt element i køreuddannelsen er bearbejdning af elevens holdninger i trafikken. En sådan holdningsbearbejdning kræver, at eleven aktivt tager stilling til de enkelte emneområder. Bearbejdning af elevens holdninger er væsentlig såvel i den teoretiske som i den praktiske undervisning. Dette forudsætter en aktiv dialog mellem kørelæreren og køreeleverne og køreeleverne imellem på holdet. Der skal således gennemføres undervisningssamtaler (ledet diskussion). Køreeleverne skal derfor være på samme under-visningsmæssige niveau i køreuddannelsen. Hermed menes, at eleverne skal være nået til den samme lektion i undervisningsforløbet.

 

 

”IT-baserede undervisningsprogrammer

 

Et IT-baseret undervisningsprogram er et medie, hvor eleven selvstændigt kan gennem-føre køreundervisningen uden kørelærerens medvirken. Forskellen på et IT-baseret undervisningsprogram og egentlig kørelærerundervisning er, at det IT-baserede undervisningsprogram alene er et hjælpemiddel til brug for kørelærerens undervisning, mens kørelærerundervisningen foregår som en aktiv dialog mellem kørelæreren og eleverne.

IT-baserede undervisningsprogrammer kan anvendes på samme måde som andre hjælpemidler som video, lysbilleder, PowerPoint, teoribog og lignende i køreuddannelsen.

Anvendes IT-baserede undervisningsprogrammer, skal kørelæreren som aktiv vejleder og diskussionsparter for køreeleverne være til stede i undervisningslokalet. Teoriundervisning, der enten er kompliceret eller indebærer bearbejdning af køreelevernes holdninger og adfærd, skal herudover altid gennemføres som holdundervisning i en aktiv dialog mellem kørelæreren og alle køreelever. Afsnittene 3, 4, 5, 7, 8 i undervisningsplanen for køreuddannelsen er adfærds- og holdningsbearbejdende eller indeholder komplicerede forhold. Disse afsnit skal derfor altid gennemføres ved en aktiv dialog mellem kørelæreren og alle køreelever på holdet samt køreeleverne imellem, for derved at opnå en trafiksikker holdning og adfærd.

 

Hold

 

De elever, der er til stede i undervisningslokalet, betragtes som ét hold. Et hold kan bestå af 1 til 20 elever til samme kategori.

Kørelæreren må kun undervise ét hold ad gangen.

For de nærmere bestemmelser om anvendelsen af IT-baserede undervisningsprogrammer henvises til kørekortbekendtgørelsen.

Krekort Xperten, Kreskole i Odense Krekort Xperten, Kreskole i Odense
 
Hunderupvej 74 - 5000 Odense C - Tlf. 72161716